Slušnosť, zákon a zdravý rozum.

10. marca 2019, 23miroslav, Samospráva nie je zábava

Primátor Humenného zverejnil  blog. Je to super, že si vo svojej zaneprázdnenosti nájde čas aj na písanie, na strihanie videa, ale čas ktorý trávi osočovaním a nadávaním na mňa, by mohol využiť ozaj slušnejšie a lepšie.. Napríklad aj na to, aby zverejnil na webovej stránke mesta zápisnice zo zasadnutí MsZ ktoré už zasadalo štyrikrát. Ale dodržiavanie zákonov a rokovacieho poriadku MsZ v Humennom mu asi nevonia.

V jeho blogu ma zaujala jedna stať, kde píše o tom, že dal príkaz publikovať mestské inzeráty len v novinách Humenský expres, lebo sú najlacnejší.

 

A tu som spozornel.

 

Napísal tiež, že Predchádzajúce vedenie mesta inzerovalo v týždenníku, ktorý vlastní Vaľovej kamarát. A že za ťažké peniaze tam inzerovalo mesto a za odmenu on potom získal zákazky od mesta. Nuž , pozrel som sa na to, kto vlastní Podvihorlatské noviny, lebo o tomto týždenníku je reč. V registri tlače je vlastníkom Lini press, s.r.o. A majiteľkou a štatutárkou je pani Parasková. Takže žiadny kamarát…

 

Molnár, Molnár, Molnár.

No poďme si tú istú analýzu urobiť pri Humenskom Exprese. Noviny vydáva Vihorlat press s.r.o., ktorej jediným majiteľom je Bratislavská firma MOF INVEST a.s.. Konateľom a šéfredaktorom je politik a kandidát za OĽANO do Europarlamentu , Milan Potocký. Ale kto sa skrýva za  MOF INVESTom ?

 

 

Pozrieme sa na obchodný register a vidíme, že celú spoločnosť riadia páni Molnár, Molnár a Molnár.

Predstavenstvo MOF Invest s.r.o.Veľké zmeny, kedy do predstavenstva prišli dvaja Molnárovci, nastali 6.12.2018. Prečo? Tuší to niekto?

Jednou stranou mince je, že Meričko nariadil dávať inzerciu novinám, ktoré ovládajú Molnár, Molnár a Molnár. Na druhej strane je slušnosť, zákonnosť a zdravý rozum. Prečo za tak výhodnú cenu je v Exprese tak neskutočne málo reklám a inzerátov?  Cena nie je totiž jediný faktor pri zadávaní komerčnej inzercie. Ďalšími sú čítanosť, regionálny dosah a náklad. Práve preto v Humenskom exprese prakticky neexistujú komerčné reklamy. ( Posledné čísla som nečítal, ale predpokladám, že sa to nezmenilo…)

 

Čo hovorí zákon.

 

Mestá a obce sú povinné pri niektorých úkonoch, prevodoch majetku a pod. svoje zámery inzerovať aj v tlači. V regionálnej tlači. Tak to presne hovorí napr. zákon o 138/1991 o majetku obcí v paragrafe 9a, odstavec 2 hovorí: „Obec zverejní zámer predať svoj majetok a jeho spôsob na svojej úradnej tabuli, na internetovej stránke obce, ak ju má obec zriadenú, a v regionálnej tlači. Ak ide o prevod podľa odseku 1 písm. a) a b), musí oznámenie v regionálnej tlači obsahovať aspoň miesto, kde sú zverejnené podmienky obchodnej verejnej súťaže alebo dražby. „ Keď sa pozriete na register tlače, tak aj Humenský expres má v ňom uvedené, že ide o regionálny týždenník. No je ním aj skutočne? Čo je vlastne označenie regionálny?

Na pomoc som si zobral bakalársku prácu Regionálna tlač na Slovensku od autorky Martiny Lahitovej.  Myslím , že ju písala autorka sama a nekúpila ju, ako to niektorí študenti robia. Nekúpila ju od skrachovaných novinárov, ktorí sa živili plagiátorstvom a predávali ročníkové a bakalárske práce študentom. 

Ale nebojte sa, plagiátorstvu a plagiátorom sa budeme podrobne venovať až v inom článku. 🙂 

Ale späť k téme regionálnej tlače na Slovensku. Jednoduché rozdelenie regionálnej tlače si môžete pozrieť tu :

 

 

 

Vidíme tam podrobné rozdelenie a vysvetlenie pojmu regionálny. Je to minimálne okresný, mesto a okolie, viac obcí…

Nuž, v tejto tabuľke nevidím označenie „regionálny“ ako „pohodená kôpka novín na schodoch“ alebo „kôpka novín v krabici na reklamné letáky“ , alebo „ kôpka rozmočených novín na chodníku pred vchodom“. Regionálne noviny musia byť distribuované a dostupné pre región, minimálne okres. V Humennom sú distribuované minimálne dvoje takýchto novín. Podvihorlatské noviny a Korzár.

 

Slušnosť – cena – zákon.

 

To že Humenský expres má najnižšiu cenu inzercie, neznamená , že uverejňovať v nich inzerciu z mestských peňazí je zákonné a že je to najlepšie riešenie. Ako porovnanie môže slúžiť aj množstvo komerčnej inzercie v Podvihorlatských novinách a množstvo (prakticky nič) komerčnej inzercie v Exprese.  Humenné musí byť regionálny líder a musí svoje plány a zámery na tejto úrovni aj komunikovať. Mesto Humenné sa nesmie teraz uzavrieť, ale  musí sa zbaviť dojmu, že začína patriť jedinému podnikateľovi. Všetky inzeráty sa musia podávať v súlade so zákonmi, teda v regionálnej tlači. Najlepšie distribuovanej minimálne v regióne troch okresov Humenné, Snina a Medzilaborce. Len tak sa z Humenného opäť stane regionálny líder a nebudeme sa triasť, či nás nepredbehne Snina, alebo Medzilaborce. V niektorých ukazovateľoch akými sú transparentnosť a slušnosť sa to už deje.

Uverejňovanie inzercie v tlači nazývanej „Humenský expres“ je podľa môjho názoru v rozpore so zákonom a to najmä v prípadoch, kedy zákon vyslovene prikazuje samospráve publikovať svoje oznámenia a zámery v regionálnej tlači.